mlm - co to jest

MLM, czyli multi level marketing polega na dystrybuowaniu produktów poprzez rozbudowaną sieć partnerów. Osoby zajmujące się dystrybucją same korzystają z wybranych towarów i sprzedają je swoim znajomym, a za każdy produkt otrzymują określoną prowizję. Takie rozwiązanie ma wielu zwolenników i jest powszechnie stosowane w różnego rodzaju branżach. A co jeszcze warto wiedzieć o marketingu wielopoziomowym?

Czym jest marketing wielopoziomowy?

Marketing wielopoziomowy może być doskonałą szansą na zdobycie dodatkowych funduszy lub może też stanowić podstawowe źródło utrzymania. A co to jest MLM? Multi level marketing bazuje na sieci poleceń i pozwala na dowolne rozszerzanie kanałów dystrybucji. Współpraca z firmą polega na sprzedawaniu produktów bliskim, współpracownikom lub innym osobom, z którymi konsultant ma na co dzień styczność. Poza dystrybucją do zadań sprzedawcy należy również zapraszanie kolejnych osób do współpracy. Gdy zrekrutowane osoby wypracują zysk, to konsultant otrzyma adekwatną prowizję. W ten sposób można osiągnąć bardzo duży dochód w stosunkowo krótkim czasie. Co ważne wszelkie ulotki, broszury i inne materiały informacyjne sprzedawca otrzyma od firmy, a jedyne co musi zrobić, to przekonać jak najwięcej osób do zakupu.

Dlaczego warto dołączyć do biznesu MLM?

Marketing sieciowy to forma reklamy i dystrybucji, z której chętnie korzystają nowe i mniejsze firmy mające duże aspiracje. W ramach tej strategii firma nie musi przeznaczać sporych kwot na kampanię marketingową czy wynajęcie lokalu w centrum miasta. Kluczem do sukcesu będzie stworzenie produktu, który spodoba się konsumentom i po który będą często sięgać. Dołączenie do biznesu MLM jest proste i zwykle nie wymaga posiadania kierunkowego wykształcenia. Wystarczy, aby kandydat miał szeroko rozwinięte umiejętności interpersonalne, zapał i podstawową wiedzę, która pozwoli mu skutecznie sprzedawać produkt. Praca w marketingu wielopoziomowym to dobry sposób na zdobycie pierwszego doświadczenia zawodowego lub na dorobienie do pensji. Wybierając sprawdzony produkt, można szybko uzyskać zadowalające rezultaty. Ważne, by jego cena nie odbiegała znacząco od ceny rynkowej oraz, by promowany wyrób odznaczał się wysoką jakością.

Jakie są minusy biznesu MLM?

Multi level marketing może mieć też pewne wady. Jeśli proponowany produkt nie spełni oczekiwań klientów lub wystarczy im na dłuższy czas, to wówczas nie będą zamawiali kolejnych sztuk. W MLM zarobek jest możliwy tylko wtedy, gdy na dane artykuły istnieje duże zapotrzebowanie, a ich cena jest na tyle atrakcyjna, że klienci będą woleli nabyć je bezpośrednio od konsultanta niż szukać zamienników w sklepie. Minusem takiej pracy jest brak stałego wynagrodzenia oraz konieczność samodzielnego pozyskiwania klientów. W przypadku niektórych produktów jednej osobie może być bardzo trudno wypracować wysoki zysk. Jeśli konsultant nie zrekrutuje wystarczającej liczby sprzedawców do swojej sieci, to jego prowizja będzie niższa i w konsekwencji może go nie satysfakcjonować.

Czy MLM jest dla Ciebie?

Praca w marketingu wielopoziomowym wymaga posiadania odpowiednich predyspozycji osobowościowych. Konsultant musi wiedzieć, jak przedstawić zalety produktu, aby zwiększyć szansę na jego sprzedaż. Taka osoba powinna być otwarta i towarzyska oraz nie może się bać podejmowania nowych wyzwań. Sprzedawca musi się też wykazać dużą samodzielnością oraz doskonałą organizacją pracy własnej. MLM może się również wiązać z koniecznością zainwestowania pewnej kwoty w towar, jednak zwykle nie są to znaczne sumy, a jeśli konsultant nie sprzeda zamówionych przedmiotów, to może z nich dowolnie korzystać. Dlatego MLM to doskonała propozycja zarówno dla ludzi młodych, jak i dla osób z doświadczeniem, które chcą zmienić pracę.

W multi level marketingu bardzo ważne są indywidualne umiejętności konsultantów oraz cenne właściwości samego produktu. Osoby kreatywne i pozytywnie nastawione do sprzedaży mają szansę osiągnąć bardzo wysokie rezultaty. MLM to także niezwykle elastyczna forma współpracy, która umożliwia sprawne godzenie pracy zawodowej z innymi obowiązkami.